Presentatie

Als presentatie coach help ik je met het helder communiceren, structureren en vormgeven van jouw presentatie, zodat deze krachtig beklijft bij het publiek en de beoogde dynamiek genereert. Als jouw professionele spiegel reik ik je praktische tools en technieken aan, om je presentatievaardigheden te verbeteren en te finetunen. Zodat jij jouw unieke stem vindt, je met je lichaamstaal de ruimte inneemt en dat podium ook echt pakt! Met het intensieve PJZ-traject ben ik tevens jouw (co-) auteur voor jouw gedroomde public speech, bevlogen lezing, of theatrale performance.

Human Potential

In deze gouden driehoek klopt het hart van jouw wezenlijke potentieel en motivatie. Hier ligt de sleutel tot jouw succes! Met het PJZ-programma werken we samen aan deze individuele en verdiepende laag, om tot een excellente presentatie te komen. Vanuit drie perspectieven kijken we naar jouw unieke identiteit en hoogste potentieel om bevindingen strategisch en bewust te integreren in jouw visie en acte de presence. Een reis naar binnen om je bewust te engageren met innerlijke waarden, waar jij voor staat en die je wilt toevoegen. Vanuit hier, waar jijzelf geïnspireerd bent, inspireer jij.

Vaardigheden

De nadruk van mijn maatkostuum coaching traject ligt hierbij op het ontwikkelen of finetunen van jouw eigen persoonlijke stijl en individuele overdrachtstechnieken on stage, voor de camera en online. Al ben je nog zo gewend om voor publieksgroepen of voor de camera te presenteren: er is altijd een reden om jouw performance te verbeteren. De vraag “hoe komt je over” en “hoe wil je overkomen” wordt gekanaliseerd naar het optimaliseren van je eigen sprekersinstrument. Je wordt hierbij op meerdere niveaus bewust door

COGNITIEF LEREN

Het gebruik maken van kennis en technieken. Zowel verbaal als non-verbaal. Ook onthul ik hoe ik als acteur makkelijk teksten heb leren onthouden!

MENTAAL LEREN

Creatief denken en hanteren van verantwoordelijkheden.

FYSIEK LEREN

Het lichaam inzetten als energie en informatiebron én als overdrachtsinstrument, waarbij ik o.a.theater-, voordrachts- acteer- en yogatechnieken gebruik: lichaamstaal liegt niet, maar spreekt hardop!

EMOTIONEEL LEREN

Waarnemen en waarderen van gevoelens, emoties en je ware intenties. Tevens omgaan met de verschillende manifestaties van sprekersstress. “master je emoties”.

SPIRITUEEL LEREN

Gebruiken van intuïtie, inspiratie en verbeeldingskracht. Letterlijk en figuurlijk een overstijgende vorm in manifestatiekracht. Geen ‘theater’, maar een toegevoegde kwaliteit: waarachtigheid in overtuiging.

CHARISMA

Charisma kun je niet leren. Je bezit deze namelijk al. Alleen niet iedereen herkent deze als bewuste kracht in zichzelf. Of kent de route ernaar toe niet. Ik vind met jou die route, zodat je jouw charisma bewust leert inzetten als magnetische en “betoverende” sprekerskwaliteit’.

OVERDRACHTSTECHNIEKEN

Sleutelwoorden zijn verbinding maken en bewustzijn. Het is de kwaliteit van verbinden met jouw toehoorders, die bepaalt of jij de impact achterlaat die jij beoogt. Hoe ga jij effectief om met je toehoorders? Horen zij woord voor woord wat je aan hen wilt overbrengen? Hoe check je dat? Hoe trek je hen jouw ‘verhaal, jouw waarheid’ binnen en ontstaat er een basis om hen te overtuigen vanuit waarachtigheid, integriteit en authentieke bezieling? Raak jij jouw doel voor de korte of lange termijn. Het zijn niet de details die blijven hangen van een presentatie: maar met name het gevoel wat iij hebt overgebracht. En waarmee jij jouw publiek tot de juiste call to action motiveert.

Verhaal

Je begint een presentatie omdat jij met jouw boodschap de noodzaak voelt om jouw publiek zich met je te laten engageren, om vervolgens een specifiek doel te bereiken en de gewenste dynamiek te creëren.

Het beste verhaal uit jouw boodschap
De tekstuele basis hiervan is de blauwdruk van jouw hele presentatie. “Zonder goed scenario geen goede film of voorstelling”. En dat geldt ook voor een (bedrijfs-) presentatie, een
(theatrale-) lezing, pitch, of welke publieke performance dan ook. Maar al is jouw verhaal nog zo geniaal: het is de wijze van de vertelling, die deze tot leven brengt voor jouw targetpubliek. En verbindt met hun behoefte, hun taal en hun referentie. Hiervoor maak je keuzes vanaf het fundament. Wat is de aard van jouw verhaal? Welke kernboodschap wil jij meegeven en welke dynamiek wil je daarmee in beweging zetten? Via welk platform en met welk doel voor ogen? Hoe maken jouw woorden impact en blijven deze time released hangen bij jouw toehoorders. Hoe bouw je de beste structuur op en een spanningsboog, waardoor zij van het begin tot het einde aan je lippen hangen? Kortom: Hoe haal je het beste verhaal uit jouw boodschap en inspireer jij?

TEKSTBEHANDELING
Met het PJZ-traject bied ik jou de juiste mix content en tekstbehandeling aan, Waardoor jouw boodschap optimaal en professioneel wordt ‘geslepen’ om doel te treffen bij jouw targetpubliek. Wil je hier iets meer over lezen? Hier een overzicht:

STORYTELLING

Storytelling is een strategie om engagement door middel van emotionele identificatie bij het publiek te bewerkstelligen Door gebruik te maken van een persoonlijk en authentiek verhaal, waarbij de tone of voice uitgekiend is afgestemd op je toehoorders en het medium wat je daarbij inzet. Het ‘hoe’ je het verhaal vertelt is belangrijker dan het verhaal zelf; het ‘hoe’ dient het doel volledig wat je ermee wilt bereiken. Een conflict met herkenbare of gewenste waarden normen staat centraal, zoals dat ook bij goed drama de hoofdader is. Het verhaal wordt vanuit diverse perspectieven belicht (dit geldt zeker bij cross mediale storytelling), om een bewuste reactie teweeg te brengen, waardoor verbinding eerder plaatsvindt (met een merk, persoon, idee, enzovoorts) maar zo ook tot meer ‘beweging’ aanzet. Verhalende identificatie i.p.v. louter informeren.

DRAMATURGIE

Kennis van de dramatische kunst, (theater, toneel, film en daarnaast is het o.a. nauw verweven met literatuur en muziek) Opbouw en structuur van een verhalende vertelling, dan wel in deze context tevens toegepast bij (content) marketingvariaties, die de interactie met het publiek (klant, en andere stakeholders) in de ban houden.

EDUTAINMENT STRAGEGIE

Het lichaam inzetten als energie en informatiebron én als overdrachtsinstrument, waarbij ik o.a.theater-, voordrachts- acteer- en yogatechnieken gebruik: lichaamstaal liegt niet, maar spreekt hardop!

INFOTAINMENT

Infotainment (combinatie van informatie en entertainment) is een vorm waarbij serieuze informatie op een luchtige of vermakelijke manier toegankelijk gemaakt wordt voor een breder publiek. Een professionele manier om specifieke informatie beter te laten beklijven bij de toehoorder, door hen naast de informatie overdracht op een voor het onderwerp passende wijze te willen vermaken.

CORPORATE COMMUNICATIE

Een presentatie of lezing met als kerntaak het bouwen, behouden en beschermen van de reputatie van de organisatie. Passend in de corporate en/of marketing strategie en in z’n geheel aangepast aan de urgentie of aanleiding, die op dat moment relevantie vraag.

THEATRALE VERTELLING. OF ASPECTEN

Als de situatie en doelgroep dit toelaat out of the box elementen toevoegen om de presentatie of lezing te verlevendigen. Het kan ook zijn dat de hele boodschap op een theatrale wijze verpakt wordt, bijvoorbeeld een theatrale lezing om zodoende kennis dichter bij de beleving van de toehoorders te brengen door de materie te verhelderen, begrijpelijk te maken, te veraangenamen en interactie te integreren.

Vorm

Welk vorm heeft jouw presentatie? Is het een corporate presentatie, theatrale lezing, een storytelling performance, jaarverslag met gevoel, of een wervende pitch? Is het on stage, online, op camera of aan tafel? De vorm bepaalt het karakter, opbouw, lengte, tone of voice, en de inzet van technische of theatrale hulpmiddelen om de presentatie kracht bij te zetten.

Presentatie-content is het totaal van factoren waarmee jij jouw idee, verhaal of boodschap omschrijft en vormgeeft. Er zijn er te veel differentiaties mogelijk om deze apart te benoemen. Bel mij zodat ik met jou mee kan denken hoe jij het beste verhaal uit jouw boodschap haalt en jij deze excellent over het voetlicht brengt.

Note: technische uitvoering bied ik niet zelf. Als dit in-company niet wordt gefaciliteerd, werk ik samen met diverse partijen, die voor de juiste invulling garant staan.

Purpose

Als leider, als public speaker of performer, betekent je waarachtige commitment met jouw purpose niet alleen helderheid en motivatie voor jezelf, maar ook een verdiepend tool van overtuigen en het verbinden met jouw toehoorders en stakeholders. Jouw Higher Purpose geeft jou bovendien de spreekwoordelijk vleugels, de energie om voor jouw visie draagvlak te bepleiten en het doel te bereiken.
Een gevoel van purpose trekt mensen vaak al naar een bepaalde passie of veld. Sommigen spreken van een “True Calling”, een roeping. Iets waarvoor ze zich voorbestemd voelen. En het doel, de purpose, is een idee dat niet alleen tot uiting komt hoe we onze vrij tijd verkiezen door te brengen, maar ook onze loopbaan, die we volgen en vormgeven.
Leiderschap en de wereld in transitie
Leiderschap en de wereld in transitieDe wereld bevindt zich in een versnelde transitie. Op scherp gesteld door de crisis die de pandemie veroorzaakt. De vele urgente uitdagingen waar we wereldwijd voor staan, vragen om krachtig leiderschap, met een heldere en standvastige focus op hoe we die wereld met elkaar kunnen verbeteren. Anders dan de mentaliteit van de vorige eeuw
”individueel, ieder voor zich”
Goed leiderschap begint met een krachtig commitment met je Purpose en daar concreet
naar te handelen.
Marketeers zijn als priesters van deze tijd. Maar de consument stemt snoeihard met de portemonnee en ze willen tegenwoordig in groeiende mate de ecologische voetprint van een bedrijf zien.
Purpose Driven Marketing speelt daar dan ook bewust op in. PDM is gebaseerd op ‘van betekenis zijn’ of ‘ertoe doen’. Waarbij het er om gaat vanuit je merkbelofte oprecht waardevol te zijn voor people en planet. En dat levert duurzame profit op, zowel in geld als voor de wereld.
Maar wil een bedrijf Purpose Marketing strategie bewust en succesvol inzetten, moet het publiek echter een waarachtig commitment met de Purpose zien, die zich aftekent in congruent gedrag en handelen op de lange termijn.
Het publiek wil weten waar een bedrijf en leider in het geheel van die te behalen doelen staat. Geen holle strategieën vol mooie woorden, maar daadkracht.
In dat opzicht is het een opwindende tijd, waarbij je met jouw geïnternaliseerde Higher Purpose het unieke verschil kan maken en jij zo een wezenlijke positieve bijdrage voor de wereld creëert.

Talent

Iedereen heeft een talent. Talent hoort bij jouw unieke identiteit en definieert een belangrijke pijler van jouw “beste versie van je zelf”. En vaak hebben we zelfs meerdere talenten. Niet iedereen kent al zijn of haar talenten. Of erkent het als iets wat werkelijk waarde biedt of genereert voor jouw business. Je kunt je talent alleen maar kennen als je deze ervaren hebt. Daarbij is ook van belang, hoe jouw omgeving en influencers deze erkent hebben en jou daarin bemoedigd dan wel ontmoedigd hebben. Waardoor in het laatste geval mindbugs en belemmerende overtuigingen hebben kunnen ontstaan. En verhinderen dat jij vanuit jouw volle human potential handelt. De mate waarmee jij zelf jouw talenten hebt onderhouden draagt uiteraard bij of je een specifiek talent hebt ontwikkeld, maar een aanleg gaat nooit verloren en blijft jouw persoonlijke ‘goud’.
Talenten erkennen en gericht inzetten hoort bij high value performen en ondernemen. Deze natuurlijke gaves van jou helder te hebben en efficiënt voor jouw doelen in te zetten, voegt jouw bijzondere en unieke waarde toe. Waardoor jou gave, een gift voor anderen wordt.

Passie

Passie geeft je zonder dat je daar nog verder over na hoeft te denken het gevoel ‘dit is wat ik wil doen!”. Niets staat daar nog tussen. Wat een ander ook daarover zegt; dit voelt zo goed dat jij het niet kan ontkennen. Je gaat er gewoon voor om de zegening van dat gelukzalige gevoel te ervaren. Passie gecombineerd met jouw purpose en talenten geven je vuur en plezier om je doelen te bereiken. Om jouw ‘beste versie van je zelf’ te manifesteren en je doelen te bereiken.
Maar passie is nog meer: het is een sprekerstool. Het werkt aanstekelijk als jij jouw boodschap of verhaal met passie vertelt. Uit passie spreekt toewijding en daarmee vind je sowieso gemakkelijker gehoor.
Het is allang een wetenschappelijk vastgesteld feit, dat slechts 5 procent van communicatie overdracht verbaal verloopt (bewust ervaren). Concreet: Wat langer bijblijft in de herinnering bij de toehoorders is het gevoel, of de mate van enthousiasme die zij hebben ervaren bij jouw presentatie. Passie is als de kracht van de pijl, waarmee jij jouw visie afschiet om doel te bereiken.